Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.09.2011 10:43 - Има ли трюфели в България ?!
Автор: lambo Категория: Политика   
Прочетен: 26703 Коментари: 5 Гласове:
7

Последна промяна: 24.09.2011 08:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Дали има трюфели в България ?!  Няколко пъти край Сушица ( квартал на Карлово ), съм намирал полузаровени в леки песъчливи почви, гъби външно подобни на пърхутките. Но много по-твърди, с някаква черна катранена смола, която избива по тях. Вътре пък са мозаечни, с безброй малки капсули и нямат нищо общо с пърхутките.

Мислел съм си, че са някакъв вид трюфели, но не можах да ги открия в Интернет.

Вчера обаче във VESTI.bg  публикуваха съобщение, че в Благоевград са открили около 20 екз. от рядката и включена в Червената книга гъба Pisolithus arrhizus ( tinctorius ) .
Българските и имена са Бохемски трюфел или Конска тор.
Родът е от семейство Sclerodermataceae = Земна топка

В другите езици тази гъба има много имена, например Кучешко говно, Грахови зърна ( заради капсулите вътре), Бояджийска топка ( от минали векове са я използвали, за да боядисват вълната в ракошни кафяви цветове)

image
Прежда, боядисана чрез споров прах от Бохемски трюфел 

Гъбата има безброй варианти по форма и размер на плодното тяло, и най-малко 11 типа според молекулярните изследвания. Има генетична връзка с Манатарките.
В микориза е с безброй видове - от дъба до всички борове. Затова се използва, да помага при залесяването на пясъчни, каменисти и безплодни земи.

Проверих в мрежата по латинското име и ... излезе моята гъба от Сушица. Ето снимки на този рядък трюфел от Интернет, и моите снимки от миналата 2010 г. Една и съща гъба ли е снимана ?

image

image

image


Дотук бяха снимките от Интернет, а сега моите снимки от Сушица :

image

Снимките на този трюфел, съм ги правил на 18 Юни 2010 г. в местноста "Съвдола", край Сушица. Виждат се добре както катранената смола избила на петна по повърхноста, така и узрелите капсули вътре,  през пукнатината.

image

Тук съм извадил гъбата. Вижда се стесненото пънче, без влакна. На долната снимка трюфела съм го разрязал, за да видите капсулите (грахчетата) със спорите вътре в тях и яйчно-жълтата основа.

image


А ето и още една подобна гъба, снимана от мен на 29 Юни 2010 г. в местноста "Чешмата" покрай Сушица, до Карлово.
Този вид се казва Лъжлив трюфел
Scleroderma citrinum, роднина е на предишната гъба, от същото семейство Sclerodermataceae

image

А това е т.н. Земна звезда = Geastrum fimbriatum. Преди разтварянето на външния слой на обвивката ( екзо-перидий ) тя е кръгла топка. 
Тази гъба съм я намирал много-кратно край Сушица, но тогава нямах апарат. Затова снимката съм я взел от Мрежата.


image

А сега за "десерт" вонящата Смрадливка. Издава такава силна задушлива воня, която не може да се опише.  Латинското и име Phallus impudicus пък идва, от поразяващата прилика с мъжкия фалос.

image

Двете снимки на "фалоса" съм ги правил на 11 Ноември 2008 г., в местноста "Мранчево", южно от Карлово

image



Гласувай:
7



1. анонимен - Според мен са си трюфели от всякъде. ...
21.09.2011 11:05
Според мен са си трюфели от всякъде.
Е, не са купени от специализираните пазари на Францата и Италия, и нямат сертификат, но на както вика един популярен напоследък добруджански типаж: К'о от туй!

Лично аз съм намирал т.нар. бял трюфел. Късметлийската, по Плана планина и долината на р.Искър. Вярно, отвътре е белезникаво-розов, но си е достатъчно вкусен и суров. Само трябва да се обели.

Ето и сайтове със снимки и повече инфо, може вече да сте го посещавали, но за улеснение на други читатели:

http://truffle.alle.bg/%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B5/

http://www.truffles.bg/%D0%A1%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B5-%D1%82%D1%80%D1%8E%D1%84%D0%B5%D0%BB%D0%B8.html
цитирай
2. анонимен - хахаххаха:)))
21.09.2011 15:50
за трюфели не знам, ама прасета дето да ги търсят, си имаме бол:))))
цитирай
3. анонимен - Маргарита
28.09.2011 17:40
Аз искам да попитам опитахте ли ги на вкус. Защото аз бих се страхувала да ги пробвам, но ако човек ги познава... И как миришат тези трюфели? Чувала съм, че имали много хубав аромат, но какъв е точно?
Иначе благодаря за снимките, безкрайно ме заинтригувахте. :))
цитирай
4. lambo - до Маргарита
28.09.2011 17:52
Изообщо не ми е минавало през ума, да ги опитвам ...

Едната половинка от разрязания Бохемски трюфел, си я оставих в стаята.
Вместо да се разкапе както другите гъби, тя се мумифицира и стоя дълги месеци, без да се повреди. Причината за консервацията изглежда е катранената смола
цитирай
5. анонимен - Благодаря за отговора. Да, изсъ...
29.09.2011 00:09
Благодаря за отговора. Да, изсъхват. :) А мислите ли, че точно тези са отровни? Доколкото зная трюфелите нямат отровни двойници, ако обаче са наистина трюфели, а не отровни пърхутки. По книгите изглеждат малко по-различно, като големи картофи, но явно зависи от сорта.
Все пак, миришат ли така прекрасно, както казват, че миришат? А на вкус предполагам са си като останалите гъби или са класи над тях?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lambo
Категория: Политика
Прочетен: 3558991
Постинги: 217
Коментари: 2709
Гласове: 4524
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031