
Прочетен: 2739 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.08.2008 12:26
ПРЕДОСТАВЯМ на ВАШЕТО ВНИМАНИЕ, СЪКРАТЕН ВАРИАНТ на ДОКЛАДА на ЕК за КРИВО-СЪДНАТА СИСТЕМА на БГ от 23 юли 2008 г.
ТЕКСТ (превод от английски):
Приемането на закони, внедряването на процедури и създаването на институции е необходимо, но не е достатъчно – законите трябва да се ИЗПЪЛНЯВАТ, а институциите трябва да РАБОТЯТ ефективно.
Приетият през 2006 г. НПК НЕ ДОПРИНЕСЕ за подобряване на ефикасността на досъдебната фаза. Ролите и отговорностите НЕ СА ДОСТАТЪЧНО уточнени или добре формулирани, за да се улесни сътрудничеството между различните участници. Важни дела СЕ ВРЪЩАТ в прокуратурата заради дребни процедурни пропуски. ЗАБАВЯНЕТО на съдебни процеси е често явление и няма процедурни гаранции, които да предотвратят забавянето на вземане на решение от съдилищата. Наказателният кодекс е остарял и е една от причините за ПРЕТОВАРВАНЕТО на съдебните органи.
Административният капацитет на правоприлагащите и съдебните органи е СЛАБ. Полицията НЕ РАЗПОЛАГА с достатъчен и добре обучен персонал или оборудване за разследването на сложни случаи. Ограничен е напредъкът в КОМПЮТРИЗИРАНЕТО на работата на съдебната власт. НЯМА достатъчно надеждна информация и данни за разследвания, предявяване на обвинения и съдебни решения
Що се отнася до корупцията на местно равнище, бяха предприети НЕЗНАЧИТЕЛНИ последващи действия – едва няколко разследвания и издадени присъди – по широко разпространените твърдения за корупция и КУПУВАНЕ на ГЛАСОВЕ по време на местните избори през ноември 2007 г. Има твърдения, че тези практики са били повторени по време на частични местни избори в поне два града (Б.А. - Сандански и Казанлък) в началото на юни 2008 г. Има данни за КОРУПЦИЯ в здравеопазването и образованието. Контролът и мониторингът на КОНФЛИКТИТЕ на ИНТЕРЕСИ при възлагането на обществени поръчки са слаби. Комисията за борба с корупцията към Министерски съвет НЕ БЕ АКТИВНА в това отношение.
Борбата с корупцията по високите етажи и организираната престъпност НЕ ДАВА достатъчни резултати. Бяха придвижени няколко дела и на "ВОЙНАТА СРЕЩУ КОРУПЦИЯТА" бе дадена гласност, но тези дела съставляват ПРЕНЕБРЕЖИМО малък дял от тези престъпления. Предоставената статистическа информация НЕ Е НАДЕЖДНА и понякога е противоречива. България постигна твърде малък напредък в замразяването или конфискуването на финансови активи, придобити по престъпен начин.
Нужно е да бъдат направени корекции, включително в НПК, за да се подобри ефикасността в ДО-СЪДЕБНАТА ФАЗА, да се намалят ЗАБАВЯНИЯТА и да се предвидят гаранции, свързани със забавянията. Необходимо е цялостно реформиране на Наказателния кодекс, включително по-добро РАЗГРАНИЧАВАНЕ между леки и тежки престъпления и актуализиране на определенията, за да се вземат предвид новите форми на престъпност. Важно е да се създаде по-ефективен закон за КОНФЛИКТА на ИНТЕРЕСИ и контрола върху придобиването на имущество, тъй като сегашният проектозакон не е достатъчен за постигането на тази цел. След като бъде приет изменен закон, той трябва да бъде ПРИЛОЖЕН възможно най-скоро.
България трябва да работи за повече прозрачност, по-добро оповестяване и регулиране на движението и ТРАНЗАКЦИИТЕ с финансови активи, за да успее да установи кои финансови активи са от престъпни дейности и да се справи по-добре с тях. Също така е необходимо България да укрепи капацитета си за борба с ИЗМАМИТЕ и за упражняване на адекватен финансов контрол. Също толкова важно е систематично да се ограничат конфликтите на интереси и нежелателното УПРАЖНЯВАНЕ на ВЛИЯНИЕ. Това е от особено значение, за да може България да продължи да получава финансиране от ЕС. Липсата на убедителни резултати при сегашните структури е УДИВИТЕЛНА и са необходими спешни мерки за справянето с нея.
Българските власти са ЗАДЪЛЖЕНИ да показват, че съдебната система работи и че разследванията на случаи на корупция и организирана престъпност водят до арести, съдебно преследване и, в зависимост от решението на съда, до присъди с разубеждаващ ефект и КОНФИСКУВАНЕ на АКТИВИ. До този момент България все още не е успяла да покаже, че съдебната ѝ система работи ефективно. Институциите и процедурите изглеждат ДОБРЕ на ХАРТИЯ, но не постигат резултати на практика; направени са препоръки, но те не се следват. Основните проблеми ПРОДЪЛЖАВАТ да бъдат налице и са необходими спешни действия, за да бъдат решени.
ДОРИ със съществуващите структури и въпреки техните недостатъци България би трябвало да бъде в състояние да демонстрира резултати в борбата с организираната престъпност и корупцията, да предотвратява конфликти на интереси и да се справя по убедителен начин с предполагаемите ВРЪЗКИ между част от политическата класа, бизнеса и организираната престъпност.
Установяването на стабилна администрация и съдебна власт в България, които са в състояние да се справят успешно с корупцията и организираната престъпност, е в ИНТЕРЕС не само на България, но и на ЕС. Затова сътрудничеството и подкрепата са от основно значение. Поради тази причина Комисията ПОНАСТОЯЩЕМ смята, че подкрепата е по-ефективно средство от санкциите, и НЯМА да използва предпазните клаузи, съдържащи се в Договора за присъединяване.
Тест за напредъка ще бъде постигането на значителни РЕЗУЛТАТИ в разследването, съдебното преследване и произнасянето на съда по дела за корупция на високо равнище и организирана престъпност.
Със създаването на държавна агенция „Национална сигурност“, с предложението за реформа на Министерството на вътрешните работи и с назначаването на заместник министър-председател, който да координира стабилното управление на средствата от ЕС, България предприе стъпки в ПРАВИЛНАТА ПОСОКА. Сега България трябва да ПРЕВЪРНЕ думите в действия.
(коментарите оставям на вас) ....